“Me, myself and I”   Groupshow 17/10/20 – 15/11/20

OPEN TOT EN MET 1 NOVEMBER VERVROEGD AFGESLOTEN

van 17 oktober tot 15 november 2020

zaterdag en zondag van 14u tot 18u . 

 

Opening in aanwezigheid van kunstenaars

zaterdag 17 oktober van 14u tot 19u

Me, Myself and I belicht een van de meest fascinerende thema’s doorheen de kunstgeschiedenis: het zelfportret. Een klein jaar geleden nodigde Black Swan Gallery, met de galerie  vertrouwde,  kunstenaars uit om deel te nemen aan een bijzondere groepstentoonstelling. Ieder van hen werd uitgedaagd om hun ultieme zelfportret te maken.

Gun ons een blik op je zelf en dat op de meest waarachtige , scherpe, introspectieve manier. Leg het accent niet op de natuurgetrouwe weergave maar benader jouw zijn vanuit een ongekende invalshoek. Maak gebruik van jouw vertrouwde artistieke media om een visueel prikkelende vertaling te maken van deze zelfbeschouwing. Daarnaast mag je naar keuze een tweede werk laten zien die ofwel je naaste portretteert ofwel het werk dat jouw oeuvre het best typeert, jouw ultieme creatie.

Doordat een twintigtal kunstenaars carte blanche krijgen, doet de galerie afstand van een reeks curatoriële keuzemogelijkheden. Maandenlang bleef onduidelijk hoe de kunstenaars te werk zouden gaan en vele vragen bleven onbeantwoord: Zullen ze zichzelf of hun intimi eerder op een objectieve of subjectieve manier weergeven? Hoe zal er tijdens de introspectie omgegaan worden met existentiële onderwerpen als begeerte, angst en hoop? Welk aspect van hun persoonlijkheid zullen ze op een ultieme manier weten te weerspiegelen in het zelfportret?

De vroegste zelfportretten brengen ons terug naar de Egyptische en Griekse cultuur. Zo heerst een sterk vermoeden dat Phidias zichzelf sculpteerde in een Amazonomachie (ca. 438-432 v.Chr.) – een reeks metopen over de strijd tussen Grieken en Amazonen – aan de westkant van het Parthenon. Op een subtiele manier beeldde de beeldhouwer zichzelf af in een mythisch groepsportret. Het duurde echter tot de renaissance alvorens het genre echt furore maakte. De beschikbaarheid van innovatieve en goedkopere spiegels en mogelijkheid om op effen panelen dragers te schilderen lagen aan de basis voor het grote succes van het zelfportret in het welvarende 15e-eeuwse Europa. Exemplarisch is het Portret van een man met rode tulband (1433) van Jan Van Eyck. Algemeen wordt aangenomen dat de grootmeester en genie zichzelf op een naturalistische manier portretteerde. Opvallend is het devies ALC IXH XAN ( vrij vertaald: zo goed als ik kan) dat bovenaan de lijst prijkt. Zijn credo, in combinatie met zijn weelderige klederdracht, getuigt van een hoog zelfbewustzijn als kunstenaar en mens. De opkomst van nieuwe media als fotografie en cinema in de 19e eeuw en audio en video in de 20e eeuw bracht nieuwe mogelijkheden voor het genre met zich mee. Denk maar aan Cindy Shermans Untitled Filmstills (1977-80), een reeks van 70-tal kleine zwart-witfoto’s, waarin ze in de huid kruipt van een vrouwelijke personage met aangepaste kledij, kapsel en make-up. Een geladen sfeer typeert deze serie filmstills en het werk reflecteert over de vrouwelijke identiteit.

Vandaag rijst de vraag hoe de kunstenaar zich moet verhouden tot het genre. In onze hedendaagse beeldcultuur is het afbeelden van jezelf populairder dan ooit. De opkomst van betaalbare smartphones en de opmars van sociale media maken het mogelijk om in een mum van tijd een selfie te maken en het te delen met een ruim publiek. Een groot deel van deze foto’s en video’s vinden dagelijks hun weg naar sociale media als Instagram, Snapchat, Tik Tok en Facebook voor een handvol likes en reacties. Tenslotte kan de vraag gesteld worden welke impact het coronavirus had tijdens het creatieproces. Meer dan ooit leidde de kunstenaar een geïsoleerd bestaan, al dan niet samen met zijn naasten. Misschien was deze eigenaardige periode wel de uitgelezen kans om zichzelf en zijn of haar levensgenoten beter te leren kennen?

Benedict Vandaele

  • CRW_4877
  • CRW_4879
  • self 2
  • self
  • 's eyes
  • Surfacing hesitation 100x130cm Acryl_chinese inkt_pigment_potlood_copie van brief van Trees_glas op canvas 2020
  • Selfportrait